Symtom som behandlas Om Axis Rehab AB Äldre och träning Skador i handboll Kontakt och länkar Hem

            

                                                                                                                                                                                                                                                                                               

AXIS REHAB AB                          

SJUKGYMNASTIK - REHABILITERING - UTBILDNING - ARTROSSKOLAN - KONTAKT -  FACEBOOK 

                                                                                                                                                                                                                      

  ​                  phone.jpg    HUDIKSVALL 0650-182 11, 18307     GNARP 0652-20620

Ta hand om stukad fotled - akut knäskada

Stukad fotled Akut knäskada Grundträning handboll
Träna fotled Träna knäled

Tar du hand om din fotledsstukning omedelbart, kan du bli smärtfri på någon vecka. Läkningstiden blir betydligt

längre om du inte följer åtgärderna.

 

Stukar du foten gäller det att stoppa blödningen, helst inom någon minut. Det är själva blödningen som fördröjer ledbandets

läkning. 


Tryck och högläge - snabbt
Tryck och högläge är de första, enkla åtgärderna. Lägg på ett tryck, helst med elastisk binda.

Har du inget annat till hands - använd en halsduk eller liknande. Oftast är det ledbandet under

den yttre fotknölen som drabbas och då är det bra med ett lokalt tryck just nedanför, framför

och bakom denna knöl. 

Har du ingenting alls till hands, eller medan du väntar på att någon ska ordna fram ett förband,

så tryck med tummen på det smärtande stället. Vill man vara riktigt väl förberedd kan man

ha små u- formade bitar av skumplast redo i väskan. Sådana går att klippa till av

exempelvis ett sittunderlag. 

Högläge ordnar du genom att lägga upp foten mot en vägg, på en pall eller en stubbe. 

Tryck och högläge är viktigast de första 15-20 minuterna då du lindar den elastiska bindan så hårt det går. Därefter kan du

lätta lite på trycket.

Börjar det dunka och bulta i foten så kan du linda om lite lösare, men ta inte bort förbandet helt!

Avlasta första dagen
Foten bör få vila från belastning resten av olycksdagen. 
Har du en krycka hemma så använd den någon dag. Unvik att tynga på foten. 

Behåll foten i högläge den första natten efter olyckan. En kudde som placeras under madrassen sparkar man inte undan i sömnen. 

Nästa morgon kan du förmodligen klara dig utan något stöd. Börja då gå på foten. Du kan även träna den direkt genom att stå

på ett ben och balansera. Blunda för att göra träningen lite svårare. Efter någon vecka är du i bästa fall helt smärtfri. 


Värktablett och is
Att vricka eller stuka en fotled gör ont, och det kan vara bra att ta något smärtstillande med en gång. Då går det också lättare

att lägga tryck på skadan. 

Det kan hjälpa att lägga på lite is, men i max tio minuter så att det inte blir några kylskador på huden. 

Om det fortfarande gör mycket ont att stå på foten ett par timmar efter skadan bör du låta en läkare titta på den. Om det trots

allt skulle röra sig om en spricka eller fraktur har du ändå nytta av att du har varit så snabb med att förebygga svullnad.

Träna fotleden efter en skada.

Följ programmet i 10 veckor, träna i 10 minuter och fem gånger/vecka

 

 

 Länken är hämtad från

                                       

 

 top_info

 


 

Hemsida med Sitoo