Symtom som behandlas Om Axis Rehab AB Äldre och träning Skador i handboll Kontakt och länkar Hem

            

                                                                                                                                                                                                                                                                                               

AXIS REHAB AB                          

SJUKGYMNASTIK - REHABILITERING - UTBILDNING - ARTROSSKOLAN - KONTAKT -  FACEBOOK 

                                                                                                                                                                                                                      

  ​                  phone.jpg    HUDIKSVALL 0650-182 11, 18307     GNARP 0652-20620

Fotledsstukning

Träna fotleden efter en skada.

Följ programmet i 10 veckor, träna i 10 minuter och fem gånger/vecka

 

 

 

 

 Länken är hämtad från

                                       

 

 top_info

 

Att ta hand om en stukad fotled

 

Stukar du foten gäller det att stoppa blödningen, helst inom någon minut. Det är själva

blödningen som fördröjer ledbandets läkning. 


Tryck och högläge - snabbt
Tryck och högläge är de första, enkla åtgärderna. Lägg på ett tryck, helst med elastisk

binda. Har du inget annat till hands - använd en halsduk eller liknande. Oftast är det

ledbandet under den yttre fotknölen som drabbas och då är det bra med ett lokalt tryck

just nedanför, framför och bakom denna knöl. 

Har du ingenting alls till hands, eller medan du väntar på att någon ska ordna fram ett

förband, så tryck med tummen på det smärtande stället. Vill man vara riktigt väl förberedd

kan man ha små u- formade bitar av skumplast redo i väskan. Sådana går att klippa till av

exempelvis ett sittunderlag. 

Högläge ordnar du genom att lägga upp foten mot en vägg, på en pall eller en stubbe. 

Tryck och högläge är viktigast de första 15-20 minuterna då du lindar den elastiska

bindan så hårt det går. Därefter kan du lätta lite på trycket.

Börjar det dunka och bulta i foten så kan du linda om lite lösare, men ta inte bort f

örbandet helt!


Avlasta första dagen
Foten bör få vila från belastning resten av olycksdagen. 
Har du en krycka hemma så använd den någon dag. Unvik att tynga på foten. 

Behåll foten i högläge den första natten efter olyckan. En kudde som placeras under

madrassen sparkar man inte undan i sömnen. 

Nästa morgon kan du förmodligen klara dig utan något stöd. Börja då gå på foten.

Du kan även träna den direkt genom att stå på ett ben och balansera. Blunda för att

göra träningen lite svårare. Efter någon vecka är du i bästa fall helt smärtfri. 

madrassen sparkar man inte undan i sömnen. 

Nästa morgon kan du förmodligen klara dig utan något stöd. Börja då gå på foten.

Du kan även träna den direkt genom att stå på ett ben och balansera. Blunda för att

göra träningen lite svårare. Efter någon vecka är du i bästa fall helt smärtfri. 

Värktablett och is

Att vricka eller stuka en fotled gör ont, och det kan vara bra att ta något smärtstillande

med en gång. Då går det också lättare att lägga tryck på skadan. 
Det kan hjälpa att lägga på lite is, men i max tio minuter så att det inte blir några

kylskador på huden. 

Om det fortfarande gör mycket ont att stå på foten ett par timmar efter skadan bör

du låta en läkare titta på den. Om det trots allt skulle röra sig om en spricka eller

fraktur har du ändå nytta av att du har varit så snabb med att förebygga svullnad.

 

Hemsida med Sitoo